Zenepedagógia kutatás indul az Észak-Alföld régióban

Zenepedagógia kutatás indul az Észak-Alföld régióban

Zenepedagógiai kutatást indít az Észak-Alföld régió általános iskoláiban a Debreceni Egyetem (DE) kutatócsoportja a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) segedelemével – jelentették be egy debreceni sajtótájékoztatón.

Kocsis Miklós, az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézetének igazgatója nyomatékosította: az felsőfokú intézményben nagy hagyománya van a neveléstudománnyal kapcsolatos kutatásoknak, a felmérés január végén, február elején kezdődik. Kijelentette még: az egyetemmel hosszú távú együttműködést terveznek, a kutatást a későbbiekben szeretnék más régiókban is elvégezni. Váradi Judit kutatásvezető, a DE Zeneművészeti Karának docense kijelentette: nemcsak a zenei nevelés helyzetére kíváncsiak, hanem általánosságban vizsgálják ezután a tanulók tanórán kívüli művészeti lehetőségeit, azok élménypedagógiai hatásait.

Kiemelte: Magyarországon ilyen jellegű, átfogó kutatás még nem készült. A kérdőíves felmérés összeállításához, értékeléséhez a heterogén zenei ágazatok képviselőiből, pszichológusokból, andragógusokból és statisztikusokból álló kutatócsoport alakult, ahol helyet kaptak a zeneművészeti kar, a Jövő Művészetéért Alapítvány, a Emberi Tudományok Doktori Iskola és az MMA mesterei. A felmérés alatt többek között arra kíváncsiak, hogy a gyerekeknek a kötelező képzésben tanult művészeti eszközök mellett milyen lehetőségeik vannak a tanórán kívüli művészeti tevékenységekre, és hogy a tanulók ezekkel a lehetőségekkel hogyan tudnak éli – fűzte hozzá. Arra is választ várnak, hogy az aktív művészeti tevékenység hogyan változtatja meg az általános iskolások művészethez való hozzáállását és ízlését, és hogy a diákoknak van-e lehetőségük kibontakoztatni a tehetségüket.

Nyomatékosította: nem a minőség vizsgálata a céljuk, a felméréssel objektív képet kívánnának kapni arról, hogy a művészet miként járul hozzá a magas kultúra értékeinek megismeréséhez, egy művelt, empatikus, magas érzelmi intelligenciával ellátott ifjúság neveléséhez. A kutatásban Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Jász-Nagykun-Szolnok megye tíz-tíz általános iskolájának csaknem 1500 diákja vesz részt, és felmérést végeznek a tanárok, azonkívül a szülők körében is. Az adatgyűjtést az elképzelések alapján májusban fejezik be, az eredmények publikálása 2020-ban valószínűsíthető – jegyezte meg Váradi Judit.

mti