A Lexus főmérnöke, Koji Sato, a témában adott interjújában elmagyarázta, mitől is számít forradalminak a Lexus korszerű luxuskupéjához kifejlesztett full hybrid műszaki megoldás.
Lexus Europe: Az LC 500h kupé megrendítő formaterve jó néhány fórumon elismerésben részesült, ám a lemezek alatt rejlő hajtás sem kevésbé forradalmi. El tudná mondani, hogy a korszerű Multi Stage Hybrid rendszer fejlesztése alatt milyen célkitűzésekre törekedtek?
Koji Sato: „A múltban a hybrid főképpen a környezetbarát működtetés szinonimája volt. Szerettünk volna módosítani ezen a felfogáson, és megalkotni egy maradéktalanul teljesítmény-orientált hajtásláncot.”
„Ehhez újabb szintre emeltük az úttörő Lexus Hybrid Drive hajtási modern műszaki megoldást, és a V6-os benzinmotort, amellett a villanymotor/generátor egységet egy automata sebességváltóval egészítettük ki. Mindent összevetve tudtunk létrehozni egy olyan rendszert, amely jóval közvetlenebbül reagál a vezető utasításaira, míg megőrzi a Lexus full hybrid modellektől megszokott finom, takarékos működését.”
Lexus Europe: Ez nyilvánvalóan roppantul összetett feladat volt. Melyek voltak a maximális kihívások, amelyekkel a modern rendszer fejlesztése alatt szembe kellett nézniük?
Koji Sato: „A maximális, leküzdendő barikád az volt, hogy megalkossuk a korszerű hajtáslánc vezérlő rendszerét. Olyan szerkezetre volt szükség, amely páratlanul kezes, robbanékony vezethetőséget szolgáltat a szerpentinen éppúgy, mint az autópályán. Az rajtunk keresztül elvárt, sportos kezelhetőség elérése érdekében ki kellett aknáznunk a villanymotorokra sajátos ‘azonnali nyomatékkifejtést’. Ezt nem más tette lehetővé, mint a modern automata sebességváltó.”
Lexus Europe: Várakozásai véleménye alapján milyen élmények várnak a pilótára az LC 500h volánja mögött?
Koji Sato: „A gépjármű pontosan azt teszi, amit vezetője elvár tőle. Ha sportos hangulatban van, kihasználhatja az azonnali, lineáris nyomatékkifejtést. Elinduláskor több nyomaték áll a vezető rendelkezésére, mint a Lexus V8-as Hybrid hajtásláncában, ugyanakkor a Multi Stage Hybrid rendszer azt is kínálja, hogy nagyobb sebességgel haladjunk tisztán elektromos üzemben.”
„Ez az első olyan Lexus hybrid a világon, amely képes kipörgetni hátsó kerekeit, ami jól példázza a rendelkezésre álló, elemi erő mértékét.”
Lexus Europe: A Multi Stage Hybrid rendszer működésében kulcsszerepet játszó automata sebességváltót a hybrid erőátviteli egység mögé építették be. A váltómű négyfokozatú, érzésre bár olyan, mintha tízfokozatú váltóművet használna a vezető. Ez hogyan lehetséges?
Koji Sato: „Mint a legjobb atléták, a valódi sportautók egyaránt isteni ritmusuknak köszönhetik ámulatba ejtő teljesítményüket. Azt szerettük volna, hogy az LC 500h ugyanazt az alapvető filozófiát kövesse, mint a V8-as motorral és 10-fokozatú automata sebességváltóval szerelt LC 500.”
„A példás ritmust kutatva jutottunk arra, hogy a tíz fokozat az ideális. Lehetett volna kilenc vagy tizenegy is, ám a kiterjedt tesztvezetések alatt a tíz bizonyult a legharmonikusabbnak.”
Lexus Europe: Az LC 500h 229 lóerős, 3,5 literes, Atkinson-ciklusú V6-os benzinmotorjának bázisát a GS 450h-ból ismerős kapacitás adja. Hogyan módosították ehhez az egyedi feladathoz?
Koji Sato: „A motor széles körű módosításokat követően került bele az LC 500h-ba. Kardinális, hogy megnöveltük a maximális fordulatszámát. Amíg példának okáért a GS 450h fedélzetén legfeljebb 6000/perc fordulatszámra képes, itt elforog akár 6600/percig is, míg megőrzi az Atkinson-ciklusból adódó takarékosságát.”
Lexus Europe: A hajtáslánc csodálatos hangja szervesen hozzátartozik az LC 500h által kínált, semmihez sem fogható vezetési élményhez. Hogyan érték ezt el?
Koji Sato: „A hangzást a Lexus munkatársai fejlesztették ki. Ugyanazt az elvet követtük, mint az LFA tekintetében: egyedülállóan harmonikus hangzásra törekedtünk, amelyet az egyes Lexus modelleken megtalálható aktív hangszabályozási rendszer helyett a motor természetes hangja, ráadásul a kipufogó rendszerben elhelyezett, szabályozható akusztikai szelepek együttesen biztosítanak.”
„Sikeresen létrehoztuk azt a karakteres Multi Stage Hybrid hangzást, amely lineárisan követi a gázadagolást, megszakítás nélkül gyorsítva akár a legfelső fordulatszám-tartományokig.”
Lexus Europe: Miért alkalmaztak – a Lexus full hybridek történetében elsőként – lítium-ion akkumulátort?
Koji Sato: „A megoldás jó néhány előnnyel járt, a helykihasználástól a menetdinamikáig.
A rendszer kompakt, mindent összevetve több hely jut a csomagoknak, miközben kis tömege (mindössze 50 kg) révén optimalizálhattuk a tömegelosztást és a gépkocsi perdületi tehetetlenségét.”
Lexus Europe: A Multi Stage Hybrid rendszer más Lexus modelleken is megjelenik ezt követően?
Koji Sato: „Habár jelen pillanatban még nem mondhatunk biztosat, várakozásunk véleménye alapján az elkövetkezendő időszakokban ezt a hajtásláncot kaphatják meg a Lexus nagyobb orrmotoros, hátsókerék-hajtású típusai.”