Az első magyar kocsi replikáját készítették el Keszthelyen

Az első magyar kocsi replikáját készítették el Keszthelyen

A Festetics-kastély hintómúzeumában megfigyelhető annak a Mátyás korabeli kocsinak a replikája, amelyiknek eredetije a mai közlekedés egyik alapja.

A Helikon Kastélymúzeumban tartott kocsiavatón Palkovics László innovációs és technológiai miniszter azt mondta: a mai magyar járműipar alapja az az továbbfejlesztett képesség, amely már az ötszáz évvel ezelőtti kocsikészítő mesterekben is megvolt.

A korszerű magyar járműgyártás az 1990-es években támadt fel újra, mikor is egy-két ötletből elindultak a kutatások, ezt követően megjelentek azok a világcégek, amelyek a magyar mérnökök tudására is alapozhattak. Ennek a fejlődésnek a legkorszerűbb állomása a Zalaegerszegen csakhamar átadandó járműipari tesztpálya, amely a planéta talán leginnovatívabb ilyen létesítménye. Zala megye ugyanakkor ezzel a Föld járműiparának egyik meghatározó helyévé is válik – nyomatékosította a miniszter.

Az avatón Pálinkás Róbert, a Helikon Kastélymúzeum igazgatója emlékezett, hogy 1485-ben foglalta el Mátyás király Bécset, ami gyakoribbá tette a Buda és Bécs közti közlekedést. Az ezen az úton fekvő Kocs község mesterei voltak azok, akik egy szekér alapján elkészítették az első könnyed, komfortos és villámgyors szekeret, amivel lehetővé vált, hogy a két település közt egy nap és egy éjszaka alatt megtegyék az utat az utazók.

A járműről már 1895-ben írásban is említést tettek, ezután 1518-ban készült részletesebb leírás is róla, 1568-ban ugyanakkor egy augsburgi festő alkotta meg azt a ma is ismert rajzot, amely a pillanatnyi kocsireplika terveinek alapjául szolgált – nyilatkozta az igazgató.

A keszthelyi múzeum hintójavító műhelyének mesterei gyártották le a kocsit, amelyhez Badacsonytomajban készítették el a vesszőfonatot. A létrehozás javaslata ugyanakkor Knezsik Istvántól, az Autós Nagykoalíció elnökétől származik, aki nemcsak felvetette, de finanszírozta is a jármű elkészítését – nyomatékosította Pálinkás Róbert.

Ötletadóként Knezsik István az eseményen úgy vélekedett, hogy a korszerű mobilitás, a négykerekű közlekedés ősei mi, magyarok vagyunk, a Föld nagyszámú nyelvében is a mi szavunk alapján honosodott meg a kocsi neve. Azt is közölte még: a keszthelyi műhelyben most még egy hasonló kocsit építenek a megrendelése alapján, de ezt a szekeret már a Kocs községben található kocsimúzeumnak adományozza ezután.

mti, fotó: Varga György