A magyar családok tekintélyes hányada túlköltekezik karácsonykor egy felmérés alapján

A magyar családok tekintélyes hányada túlköltekezik karácsonykor egy felmérés alapján

A magyarok közel 40 százaléka érzi úgy, hogy többet költ karácsonyi ajándékokra, mint megtehetné, de jellemzően nem hitelből finanszírozzák azokat.

Az információ alapján a karácsonyi túlköltekezés nem magyar sajátosság, hasonló tendencia figyelhető meg a többi vizsgált európai országban is. Az európai átlaghoz hasonlóan a magyarok sem kölcsönből vásárolják meg az ajándékokat, 10-ből csak 2 magyar vesz fel kölcsönt a nagybevásárláshoz.

A karácsonyi időszak megterheli a családok pénztárcáját, aminek hatása januárban érződik. A magyarok közel fele alapján pénzügyi szempontból az év legmegterhelőbb időszaka az első hónap, amíg a 18-24 évesek 30 százaléka vélekedik mindent összevetve, addig az 50 évnél idősebb korosztályból minden második ember.

A tudományos felmérés alapján egyre többet vásárolnak a magyarok az interneten: a megkérdezettek több mint fele állította, hogy az egy évvel korábbihoz képest napjainkban már nagyobb részben webes felületen intézi költéseit. A válaszadók harmada az internetes kereskedés egyszerűsége folytán többet vásárol, ugyanakkor ugyancsak minden harmadik vásárló úgy érzi, a közösségi média nyomásgyakorlása folytán többet vásárol, mint amire szüksége lenne. A magyar adat az európai átlag alatt van, a többi visegrádi országban a válaszadók több mint fele látja ezáltal, miközben Romániában a válaszadók majdnem kétharmada.

A követeléskezelő vállalatcsoport minden évben elkészíti az európai vásárlói fizetési jelentést, az ez évi kutatásban 24 európai állam több mint 24 ezer állampolgára volt ott, köztük 1006 magyar.

mti