Az egész világra kiterjedő megfigyeléssel, annak szociokulturális hatásaival és az abból fakadó félelmekkel figyelmet fordít a Goethe Intézet és a debreceni Modem Korszerű és Jelenkori Művészeti Centrum kiállítása.
Michael Müller-Verweyen, a fővárosi Goethe Intézet igazgatója a Global Control and Censorship című tárlat debreceni megnyitóján kijelentette: a bemutató eredendően az 1989-ben alakult kalsruhei ZKM művészeti és médiaközpont részére készült, és 2015-ben mutatták be.
Közölte még: a Goethe Intézet az internacionális kultúrpolitika szemszögéből különösen izgalmasnak találja a kiállítást, így, az egyes helyszínekhez igazítva, mutatják be a műalkotásokat több közép- és kelet-európai országban, ezáltal Magyarországon kívül Lengyelországban, Litvániában, Lettországban, Szlovákiában és Csehországban. Komolay Szabolcs, Debrecen alpolgármestere kiemelte: a tárlat a korszerű kor egyik releváns problémáját járja körül, ezáltal viszont nem lehetett kérdéses, hogy a tárlatnak Debrecenben a Modem házigazdája. Nyomatékosította: a művészeti centrum programjaiban az utóbbi időszakban markánsan kirajzolódik egy új, sajátos irány, amelyiknek koncepciójában megkülönböztetett funkciója van a friss, kritikai szemléletnek, a kelet-európai sajátosságoknak és a kelet-közép-európai identitáskeresésnek.
A kiállítást megnyitó Peternák Miklós művészettörténész például azt mondta el, hogy a kiállítás a hazai nagyérdemű részére is érzéki közelségbe hozza ezt a rendhagyóan kardinális témát. Hangoztatta még: a globalizálódott emberiség legnagyobb problémája pillanatnyilag a klímaváltozás, de ezzel komoly versenyben áll a mikroklíma helyzete, vagyis az egyén, a privát lét kondíciói és a hatalom közvetlenül ugyancsak nehezen érzékelhető konfliktusa. A bemutatón csaknem 30 művész, például a német Frédéric Krauke, a holland Ruben Pater, a görög Virginia Mastrogiannaki és Mátrai Erik munkáit nézhetik meg a kíváncsiskodók.
A prezentáció, aminek kurátora Nolasco-Rózsás Lívia és Bernhard Serexhe, január 20-ig megfigyelhető a debreceni Modemben.
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt