Elkezdődött a németországi Zwickauban az első teljesen elektromos Volkswagen személyautó, az ID. 3 sorozatgyártása.
Zwickauban nem kizárólagosan egy új modell gyártása kezdőik, hanem “a Volkswagen jövője” – emelte ki a Volkswagen csoport vezérigazgatója, Herbert Diess a sorozatgyártás beindításának alkalmából tartott ünnepségen, amelyen részt vett Angela Merkel kancellár is.
Közölte, egy olyan “ipari nemzetnek, mint Németország állandóan újra fel kell találnia magát”, mert csak a fejlődés révén tudja fenntartani teljesítményét. Erre példa az egykori NDK területén fekvő Zwickau, ahol kezdetben – a két világháború közt – Horch márkájú kocsikat gyártottak, az NDK folyamán mindazonáltal Trabantokat, és mostantól a Volkswagen első sorozatgyártásra fejlesztett elektromos gépjárműjét.
A zwickaui üzem lesz Európa legnagyobb és leghatékonyabb elektromosautó-gyára, átalakítására 1,2 milliárd eurót (390 milliárd forint) fordítanak, és mind a nyolcezer munkatársat átképzik – mondta a vezérigazgató, kiemelve, hogy valószínűleg ez az autóipar történetének legnagyobb szabású “képzési offenzívája”.
Herbert Diess nyomatékosította, hogy a személyautók piacán nincs alternatívája az elektromos meghajtásnak, csak ezt a modern műszaki megoldást lehet bevezetni szélsebesen, széles körben és elfogadható áron. A hidrogénalapú meghajtási modern műszaki megoldás csak a következő évtizedben válhat versenyképessé, és akkor is főképpen a teherszállító járművek, a hajók és a repülőgépek részére.
Az autógyártásban a jelenkor a korszakváltás ideje, most már nem az a kérdés, hogy megtörténik-e az elektromos meghajtási modern műszaki megoldás áttörése, hanem az, hogy mennyire szélsebesen és a Föld melyik régiójában, és ha Németország még mindig vezető szerepet kíván betölteni az autógyártásban, akkor az elektromobilitásban és az élen kell járnia – mondta a Volkswagen csoport vezérigazgatója.
Aláhúzta, hogy az autógyártás Németországban csak akkor kifizetődő, ha a magas bérek a lehető legnagyobb termelékenységgel és legjobb minőséggel járnak egyesült erővel, méghozzá a termelési láncolat valamennyi elemében.
Kifejtette, hogy az elektromobilitáshoz kapcsolódó valamennyi fejlesztést Németországban összepontosítják. Ezáltal példaként az ID modellcsalád akku rendszerét a braunschweigi üzemükből szállítják Zwickauba, a motor Kasselből érkezik, Salzgitterben mindazonáltal áramforrás cellákat hoznak létre ezután a Northvolt nevű svéd céggel együttműködésben.
Arról is szólt, hogy az elektromobilitás nélkül nem lehet győzni a klímaváltozás elleni küzdelemben. Ahogy nyilatkozta, a Volkswagen csoporthoz tartozó márkák most használatban található csaknem 100 millió autója a átfogó szén-dioxid-kibocsátás 1 százalékáért felelősek. A társaság célja, hogy ezt az értéket 2050-re nullára csökkentse, és a már 2025-re 30 százalékkal mérsékeljék a flottaszintű kibocsátást.
A gyártási folyamatot is keresztül kell alakítani – mondta Herbert Diess, kiemelve, hogy az ID. 3 a Föld első elektromos meghajtású gépjárműje, amit úgynevezett karbonsemleges módon – a klímaváltozást fokozó gázok szén-dioxidban mért kibocsátásának a lehető legalacsonyabb szintre szorításával, és a fennmaradó kibocsátás ellentételezésével – állítják elő.
Angela Merkel mindenekelőtt arról szólt, hogy a politika két tartományban, az elektromos gépjárműk használatához elengedhetetlen töltőállomások hálózatának bővítésével és az elektromos gépjárműk vásárlását ösztönző kedvezményekkel tudja támogatni az elektromobilitás fejlődését Németországban. Ahogy nyilatkozta, hivatalában még megbeszélést tartanak a hazai autóipar vezetőivel a következő lépésekről. A tervek közt említette, hogy 2030-ra egymillió töltőállomást kell telepíteni az országban, a kormány ehhez 3,5 milliárd euró segédkezést nyújt.
A Volkswagen információi alapján Zwickau a planéta talán leginkább automatizált autógyára lesz, a kocsikat 1700 robot és 500-nál is több automata szállító egység mozgósításával szerelik össze. Az üzemet “menet közben”, szakaszosan állítják keresztül elektromos gépjárműk gyártására, az ID. 3 melletti aktuális modell, a Golf Variant helyére 2020-tól újabb elektromos modellek kerülnek. Az megváltoztatás 2021-ben kezdődő utolsó fejezetének végén Zwickauban már hat eltérő elektromos gépkocsit csinálnak ezt követően, a csoport három márkája, a Volkswagen, az Audi és a Seat részére, és az üzem kapacitását évi 300 ezer darabra növelik.
Az ID. 3 mindennapos használatra szánt, kompakt gépkocsi, alaptípusa egy 45 kilowattóra teljesítményű akkumulátorral büszkélkedhet, egy feltöltéssel mindössze 330 kilométert tud megtenni, ára 30 ezer euró körül lesz, Európában még nincs kereskedelmi forgalomban.
mti