Biztonságossá teszik a nyár alatt Románia leglátványosabb magashegyi útját, a Transzfogarasi (Transfagarasan) utat – közölte a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) Brassó területi igazgatósága.
Az Erdélyt Románia déli részével összekötő, a Fogarasi-havasokon áthaladó csaknem 150 kilométeres magashegyi úton a korábbi években gyakori volt a kőomlás, így biztonsági hálóval vonják be a hegyoldalakat, lejtőket – jelentette közösségi oldalán a cég.
Mint írták, a beavatkozás a hegyvidéki út legmagasabb részén, a kétezer méternél magasabban fekvő Balea-tó környékén zajlik három veszélyes szakaszon, ahol az előző években állandó volt az omlásveszély. „Reméljük, hogy ezáltal kellemesebbé tesszük az utazását mindazoknak, akik a következő években meglátogatják a Transzfogarasi utat” – nyilatkozott a bejegyzésben az állami cég.
Az Economedia román gazdasági portál alapján a finanszírozási szerződést egy hete írta alá a CNAIR Brassó területi igazgatósága a Maristar és Extrem Construct cégekkel, ennek értéke 17,7 millió lej (1,37 milliárd forint). A feladatkiíró füzet alapján a három szakaszon nagy ellenállású acélhálóval vonják be a hegyoldalakat, lejtőket, mely kőomlás során gátolja, hogy megrongálódjon az úttest és az azon közlekedő gépjárműk. A hét hónapig tartó kivitelezési munkálatok közben nem kell lezárni a gépkocsiforgalmat a környéken.
A Transzfogarasi út felújítását évek óta ígéri a CNAIR, a társaság igazgatója, Cristian Pistol múlt évben az Adevarul beszámolója alapján úgy nyilatkozott, idén mindenképp sor kerül rá, és azt mondta: a lejtők biztonságossá tétele mellett az út mentén megállóhelyeket is kialakítanak, ahol rövid időre engedélyezik a parkolást.
A tetszetős természeti környezete folytán közkedvelt Transzfogarasi út a Fogarasi-havasok közepén át észak-déli irányban köti össze az erdélyi Szeben és a dél-romániai Arges megyét. Legmagasabb pontja 2042 méteren van, télen lavinaveszély okán le van zárva a gépkocsiforgalom előtt.
Az 1970-es években építtette az egykori kommunista diktátor, Nicolae Ceausescu katonai szállítási útvonalnak, attól tartva, hogy az 1968-as prágai tavasz után a Szovjetunió Romániát is megszállja.
A csaknem 150 kilométeres úton több mint 800 híd, 28 viadukt és több alagút van, a leghosszabb, 884 méter. A Páring-hegységen áthaladó Transzalpina után ez Románia legfentebb elhelyezkedő magashegyi útja.
mti