Csaknem 50 magyar borászat mutatkozik be a világ első számú szakmai vásárán, a vasárnap kezdődött düsseldorfi ProWein kiállításon.
A háromnapos vásáron szőlő- és bortermelők, exportőrök és magyar bor németországi importjával foglalkozó helyi vállalatok révén az ágazat “teljes vertikuma” megjelenik – mondta az MTI-nek telefonon Gál Péter, a Földművelésügyi Minisztérium eredetvédelemért felelős helyettes államtitkára.
Hangsúlyozta, hogy azért fontos a részvétel a legnagyobb nemzetközi vásáron, mert a magyar borszakmában egyre jelentősebb az export szerepe, a kivitel értéke tavaly minden korábbinál nagyobb volt és rekord mértékben növekedett, 85 millió eurót tett ki.
Hozzátette, hogy a fogyasztási szerkezet világszerte átalakul, a borfogyasztás alkalomszerűvé válik, de szélesedik a vásárlókör, tudatosabbak a fogyasztók és mind inkább “vevők a minőségre”.
Ebben a helyzetben Magyarország egyedi tulajdonságokkal rendelkező borokkal lehet versenyképes, de nem feltétlenül a közepes és a magas árkategóriában – mondta Gál Péter. “Akkor lehetünk sikeresek, ha valami olyasmit nyújtunk, amit más nem tud, és ez minőségi orientációt feltételez” – mutatott rá.
A magyar bor egy 5 elemből álló “mix” révén érvényesülhet a nemzetközi mezőnyben. Az első elem a tipikus helyi fajtákból készült illatos, könnyed fehérborok köre, a második a rosé, a harmadik és a negyedik a kiemelkedő adottságú termőhelyeken készített, nagyon magas minőségű száraz fehér-, illetve vörösborok kínálata, az ötödik pedig a tokaji borkülönlegességek alkotják, amelyek a desszertborok piacán versenyeznek. “Ez lehet az a mix, amelyre az exportpiacokon építeni lehet, és amellyel tovább növelhetjük a presztízsünket” – fejtette ki Gál Péter.
A ProWein vásáron a Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketing Centrum Vezérigazgatóságának szervezésében a nemzeti standon 29 kiállító mutatkozik be, és kialakítottak egy önálló magyar “kóstolózónát”, ahol a 6 magyar borrégió összesen 22 borvidéke mind megjelenik a Nemzeti Borkiválóság Programban szereplő borok révén. A három nap alatt 15 úgynevezett mesterkurzust is tartanak, egy németországi borimportőr pedig a magyar szervezőkkel együttműködve további 14 kurzust rendezett a vásárra – ismertette a helyettes államtitkár.
Kiemelte, hogy a magyar megjelenés fogadtatása pozitív, a résztvevők “elégedettek a színvonallal”. A jövőben még inkább törekednek majd arra, hogy a legnagyobb exportpiacok – elsősorban Németország, Nagy-Britannia, Csehország, Szlovákia és Lengyelország – szereplőit, kereskedőket, importőröket megcélzó programokat szervezzenek, és nemcsak a vásár idején, hanem kísérő, vagy a ProWeint felvezető rendezvények formájában is – mondta Gál Péter. Hozzátette, hogy Kína, az Egyesült Államok és Oroszország is a fontos piacok közé tartozik.
Az idei, 21. ProWein vásáron 47 országból 4830 kiállító vesz részt, a rendezvényre a várakozások szerint nagyjából 50 ezer szakmabeli látogat el.
(MTI)