Analóg tükör helyett digitális kamera a visszapillantó

Continental digitális visszapillantó kamera rendszer

A kamera-technológia az autóiparral is egyre erősebben fonódik összes. A Continental nemzetközi autóipari beszállító vállalat egy tesztgépjárművön mutatja be a személyautók külső-, és belső tükreit helyettesítő kamera-monitor rendszert. A tesztjárműbe három olyan kamera került beépítésre, melyek a Continental Surround View kameráihoz tartoznak, de ezektől eltérő látószöggel rendelkeznek. A visszapillantó tükrök helyett a műszerfalba építve a járművezető két monitoron tekintheti meg a jármű mögötti és melletti területet. A megnövekedett látótér mellett az új megoldás előnye, hogy nincs vakító hatás, integrálható a vezetéssegítő funkciókkal rendelkező közlekedési helyzetfelismerő rendszerbe, sokkal tisztábban tartható, nem sérül meg a külső tükör, rossz látási körülmények között tisztább képet nyújt, kisebb fogyasztást és szélzajt eredményez.

„Ennél a kamera-monitor rendszernél nincsen holttér. Ezen kívül kompenzálhatók vele az olyan optikai jelenségek, mint a vakítás, vagy a gyenge fény“, mondta Alfred Eckert, a Continental Chassis & Safety részlegének jövőbeni fejlesztésekért felelős vezetője. „Az eddigi külső tükör megszűnésének van egy további előnye is, nevezetesen az, hogy csökken a jármű légellenállása. Az alacsonyabb cw-értékkel (légellenállási együttható) csökken az üzemanyag-fogyasztás és a nagyobb sebességnél kialakuló áramlási zajok is redukálhatók.“ Mivel a kamera nem közvetlenül tükrözi vissza a fényt, ezért elkerülhető például az alacsony állású napkorong, vagy egy másik jármű reflektora által előidézett vakító hatás. Annak érdekében, hogy a monitorok mindig optimális fényviszonyokat tükrözzenek, a beépített kamerákat High Dynamic Range (HDR) funkcióval látták el. Ennek hála a rendszer a vakító napot fehér foltként jeleníti meg, és alkonyatkor javítja a látási viszonyokat.

Az oldalt elhelyezett kamerák bevonattal ellátott lencséi kevésbé érzékenyek a szennyeződésre, mint a hagyományos tükrök és felületük is kisebb, így rossz időben is megmarad a jó láthatósága. A hátsó kamera esetében ugyanakkor még fejlesztés alatt van egy optika-tisztítási funkció.

„A mechanikus tükrök helyett az olyan járművezető-központú átfogó ember-gép-interfész kifejlesztését támogatjuk, mely nemcsak jobb látásviszonyokról gondoskodik, de a monitorokon szituációfüggő útmutatásokat is képes megjeleníteni“, mondta Dr. Otmar Schreiner, a Continental Interior részlegének Interior Electronics Solutions Research & Development vezetője. Ha a tervek szerint még 2016-ban megvalósul az ilyen kamera-monitor rendszerek UNECE R46 (United Nations Economic Commission for Europe Regulation 46) nemzetközi műszaki előírások szerinti engedélyezése, akkor semmi sem áll a 2018-as forgalomba kerülés útjában.

„Az egyszerű tükör-funkciókon túl a kamera-monitor rendszer további előnyöket is kínál a járművezető számára“, mondta Marc Simon, a Chassis & Safety részlegének jövőbeni fejlesztések csoportjának Mirror Replacement projektvezetője. A hagyományos tükrökkel ellentétben a digitális tükrök az ADAS-funkciók alapjául szolgáló monokamera-alapú tárgyfelismeréssel és osztályozással jelentősen javítják a forgalom észlelését. Például alkonyatkor, vagy nagy sebességnél a monitoron megjelennek a kritikus járművek, a sebességek és a távolságok, így a járművezető egyszerűbben hozhat döntést a vezetési manővereket illetően.